Kibice w swoim mieście
„Kibice w swoim mieście” to projekt skierowany do młodych fanów piłki nożnej z Łodzi i Chorzowa, którego celem było poprawa wizerunku polskiego kibica, zazwyczaj kojarzonego z przemocą czy rasizmem.
Akcja ta odbiła się szerokim echem w regionalnych społecznościach oraz uzyskała patronaty m.in. Ministerstwa Sportu i Turystyki i portalu dotyczącego piłki nożnej PL.2012.
W organizowanych warsztatach brali udział przedstawiciele grup partnerskich projektu, kibice, a także eksperci, reprezentanci lokalnych instytucji (np. Urzędu Miasta) oraz mediów. Podczas spotkań rozmawiano o tym, jak wygląda struktura organizacji kibicowskich oraz co warto by zrobić, żeby ją usprawnić i sprofesjonalizować, jak wspierać tradycje kibicowskie i pogłębiać dobre praktyki w tej kwestii. Do refleksji skłaniały też spotkania z przedstawicielami niemieckich kibiców, którzy kontakty z samorządem utrzymują już od 2006 r. oraz należą do Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Kibiców.
Z dziennikarzami zastanawiano się jak ocieplić stosunki kibiców z prasą i co zrobić żeby pisało się o kibicach również w kontekście rozpowszechniania dobrych praktyk, nie zaś bijatyk na stadionach. Podczas warsztatów można się również było dowiedzieć jak organizuje się konferencje prasowe, jak powinny wyglądać kontakty z mediami, ale też jak nawiązywać trwałą współpracę kibiców wokół ośrodków pracy pedagogicznej i wykorzystywać ich pozytywną energię. W inicjatywie „kibice razem” fani piłki będą wspólnie spędzać czas, ale też pomagać sobie nawzajem, np. działając w biedniejszych dzielnicach. W ośrodku pedagogicznym w Chorzowie planuje się walkę z uzależnieniami, zajęcia edukacyjne i akcje charytatywne. Zainicjowano tam również akcję „Bezpieczny powrót” – dzięki niej kibice z odległych miejscowości będą mogli bez trudu wrócić po meczach do domu.
U widzewiaków koledzy z Rostocku, podzielili się swoim doświadczeniem w kwestii rozwijania swojej organizacji. Profesjonalne centrum wsparcia ruchu kibicowskiego zajmuje się przeciwdziałaniem przemocy i rasizmowi, promocją samoorganizacji, kontrolą wewnątrz grup kibicowskich, rozwiązywanie konfliktów, promocją pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu.
Praktyczne zajęcia dotyczyły także pracy nad projektami. Kibice dowiedzieli się jak efektywnie planować swoje działania oraz skąd mogą oczekiwać wsparcia dla swoich koncepcji. Przedstawione zostały opcje pomocy finansowej jaką mogą uzyskać, również możliwości działania w ramach programu „Młodzież w działaniu” i wsparcia w ramach samorządowych konkursów.
„Kibicowanie nie trwa tylko 90 minut w czasie meczu. To jest cała otoczka - wyjazdy, przygotowanie oprawy, zbieranie na nią funduszy, malowanie kibicowskiego graffiti, czy pomoc tym grupom kibiców, które tego potrzebują. To również wychowanie kolejnych pokoleń wiernych fanów.” – kibic max.88 z czadoblox.
Galeria zdjęć
Wypracowaliśmy
- Sposoby na promocję ruchu kibicowskiego
- Konkretne pomysły na współpracę z instytucjami publicznymi i mediami
- Poszerzenie wiedzy na temat uzyskiwania wsparcia finansowego m.in. z programu „Młodzież w działaniu” czy samorządowych instytucji
- Pomysł na współpracę z fanprojektami z Niemiec
- Rozbudzenie kreatywności członków ruchu kibicowskiego w obszarze inicjowania dobrych praktyk
- Efektem projektu jest m.in.: lokalny projekt realizowany przez Stowarzyszenie Fanatycy Widzewa, dofinansowany przez Akcję 1.2. programu „Młodzież w działaniu”